+370 382 51230

08:00 - 17:00

Pirmadienis - Penktadienis

Pamoka Gelvonų seniūnijoje

Spalio 13 dieną jaunųjų kraštotyrininkų klubo būrelio mokiniai vyko į Gelvonų seniūniją. Išvykos tikslas – susipažinti su lankytinomis vietomis, kurios turi istorinę, geografinę bei kultūrinę vertę. Aplankyti vietas, kurias mielai galima būtų parodyti svečiams, atvykusiems į mūsų rajoną. Pirmiausia nuvykome į Bagaslaviškį. Čia yra Šv. Kryžiaus Atradimo bažnyčia, kurią 1851 metais pastatė parapijiečiai su klebonu.

Bažnyčia savo forma primena tradicinį gyvenamąjį namą su trikampiu frontonu ir dviem bokšteliais. Šventorių juosia akmenų mūro tvora su arkiniais vartais. Prie tvoros prišlieta medinė varpinė. Yra išlikusi pirmoji parapijinė mokykla, įkurta 1906 metais. Kitas objektas – Zubelių žvyro karjeras. Čia mokiniai pamatė, kaip eksploatuojamas karjeras. Toliau leidomės prie Mančiušėnų piliakalnio. Šis piliakalnis kultūriniu paminklu paskelbtas 1998 metais. Iš Mančiušėnų kaimo vykome į Gelvonus. Aplankėme Gelvonų dvaro išlikusius pastatus. Šiame miestelyje yra 1897 metais pastatyta akmeninė Šv. Mergelės Marijos Apsilankymo bažnyčia, o bažnyčios  koplytėlės sienoje įmūrytas mitologinis akmuo su Marijos pėda. Mokiniai pamatė namą, kuriame gyveno A. Baranauskas. Taip pat mokiniai sužinojo ir apie paminklą partizanams  ,,Skausmo piramidė“.Iš Gelvonų  sukome į Mikalajūnus. Tai unikalus gatvinis – rėžinis kaimas: gyvenamas namas yra vienoje kelio pusėje, o ūkiniai pastatai –  kitoje. Prie daugelio namų pastatyti mediniai kryžiai. Už dviejų kilometrų nuo Mikalajūnų yra Liukonys. Mokiniai galėjo pamatyti Liukonių dvaro išlikusią dalį, kur šiuo metu yra biblioteka, mielai klausėsi legendų apie Liukonių mitologinius akmenis. Iš Liukonių vykome į botaninį Lygiaraisčio draustinį, kur mokiniai susipažino su aukštapelke, pasimėgavo spanguolėmis, užuodė svaigų gailių kvapą. Palikę Lygiaraistį, pasukome Musninkų kryptimi, aplankėme Lapšių dvarą. Jis minimas nuo 1816 metų. Šiuo metu tai privatus, gražiai sutvarkytas dvaras Lapšių kaime. Mokiniams paliko įspūdį restauruotas pastatas. Vykdami namo, stabtelėjome prie Narvydiškių dvaro. Tai eklektikos stiliaus dvaras, statytas XIX a. ketvirtame ketvirtyje. Dabar vyksta darbai. Siekiama dvarą išsaugoti ir teikti turizmo paslaugas: atidaryti keturių žvaigždučių viešbutį, restoraną, patalpas nuomoti įvairiems renginiams. Pamatėme, kaip dvaras restauruojamas, kaip tvarkoma aplinka.

Mokomosios – pažintinės pamokos tikslas buvo pasiektas. Mokiniams didžiulį įspūdį paliko Širvintų rajone Gelvonų seniūnijoje esantys dvarai: ir dvarų būklė ir jų istorinė praeitis. Tai mūsų paveldas ateinančioms kartoms.

Širvintų Lauryno Stuokos – Gucevičiaus gimnazijosgeografijos mokytoja metodininkė, jaunųjų kraštotyrininkų būrelio vadovė Daiva Piškinienė