+370 382 51230

08:00 - 17:00

Pirmadienis - Penktadienis

Kelionė gimtinės takais

Saulėtą spalio 11-osios rytą „Gimtinės takais“ būrelio nariai išsiruošė į Gelvonų apylinkės lankytinas vietas. Pirmiausia nuvykome į Bagaslaviškį. Čia yra  Šv. Kryžiaus Atradimo bažnyčia, kurią  1851 m. pastatė parapijiečiai su klebonu. Bažnyčia savo forma primena tradicinį gyvenamąjį namą, su trikampiu frontonu ir dviem bokšteliais. Šventorių puošia akmenų mūro tvora su arkiniais vartais. Prie tvoros prišlieta medinė varpinė.

Toliau judėjome link Mančiušėnų piliakalnio. Piliakalnis kultūriniu paminklu paskelbtas 1998 m. Apžiūrėję piliakalnį, vykome link Gelvonų. Aplankėme išlikusius Gelvonų dvaro pastatus. Šiame miestelyje yra 1897 metais pastatyta  akmeninė Šv. Mergelės Marijos Apsilankymo bažnyčia. Bažnyčia tašytų akmenų, neoklasicistinė, bebokštė. Šventoriuje stovi medinė varpinė. Tyrinėjome mitologinį akmenį su Marijos pėda, įmūrytą koplytėlėje. Su mokiniais pamatėme namą, kuriame gyveno A. Baranauskas. Tai pat mokiniai sužinojo ir apie paminklą partizanams  „Skausmo piramidė“.

Apžiūrėję Gelvonus, vykome į Mikalajūnus. Tai unikalus gatvinis-rėžinis kaimas: gyvenamas namas yra vienoje kelio pusėje, o ūkiniai pastatai – kitoje. Prie daugelio namų stovi mediniai kryžiai.

Už dviejų kilometrų yra Liukonys. Mokiniai klausėsi legendų apie Liukonių mitologinius akmenis, galėjo pamatyti Liukonių dvaro išlikusią dalį, kur šiuo metu yra biblioteka. Nuvykome ir prie Lygiaraisčio telmologinio draustinio. Šis draustinis – pelkė-aukštapelkė – įsteigtas 1974 m., jo plotas apie 416 ha. Draustinyje radome dar augančių uogų: spanguolių, bruknių, vaivorų. Klampojome po pelkę, gerėjomės ten tvyrančia ramybe.

Pabraidę po pelkę, vykome į Lapšių dvarą. Dvaras minimas jau nuo 1816 m. 2001-2003 m. rūmai buvo restauruojami pagal ikonografiją, rastus pastato fragmentus, buvo naudojamos senos technologijos bei medžiagos. Mokiniams paliko didelį įspūdį atlikti restauravimo darbai, bei ąžuolas, kuriam skaičiuojama trys šimtai metų.

Paskutinis mūsų apžiūrėtas objektas – Narvydiškių dvaras, pastatytas XIX a. ketvirtame ketvirtyje. Tai mūriniai dviaukščiai rūmai su mansarda, eklektiškų formų. Rūmus supa parkas, jame didelis tvenkinys su sala. Šiuo metu čia teikiamos turizmo paslaugos, patalpų nuoma įvairiems renginiams.

Mokiniams didžiulį įspūdį paliko Širvintų rajone esantys dvarai, jų būklė ir istorinė praeitis.